Talvisia välipäiviä kaikille!
Pyysin Länsilinjat oy:n liikennejohtaja Tapani Römania kertomaan linjan 50 lopettamisen taustoista. Ohessa Tapanin hyvä ja perusteellinen vastaus.
-topi-sihteeri
-------------
Höytämö-Tampere-Siivikkala linjan taloudelliset ongelmat ovat kehittyneet pitkän aikavälin kuluessa. Tampereen alueen yhteistariffiliikennettä sovittaessa 1990-luvun puolivälissä sopimukset olivat varmasti järkeviä ja perusteltuja. Vuosien varrella Tampereen alueella liikennelaitoksen ja myöhemmin joukkoliikennetoimiston liikennöintiä on tuettu verovaroin, viime vuosina noin 10 miljoonan euron verran vuodessa. Yksityisten liikennöitsijöiden liikenne ei tukea saa, vaan sen on tultava toimeen keräämillään matkustajatuloilla. Kun lipun hintaa Tampereella on näin pidetty alhaisella tasolla verovaroin, ei yksityisten liikennöitsijöiden saama korvaus matkustajista ole seurannut kustannuksien kehitystä.
Linjan 50 kohdalla ongelma näkyy ehkä kaikkein voimakkaimmin, koska linjan matkustajista noin 80% on Tampereen alueen matkustajia. Matkustusta 50:llä on edelleenkin kohtuullisen hyvin, mutta yritän selkiyttää ongelmaa esimerkin voimin. Kun ajamme yhden vuoron Siivikkalasta Höytämöön, matkaa tulee 25 kilometriä ja aikaa kuluu yksi tunti. Polttoainekulumme ko kaupunkiliikenteessä on noin 10 euroa (dieselin nykyhinnalla) ja kuljettajan palkkakustannus on hieman yli 20 euroa/tunti. Saamamme korvaus yhteistariffialueen matkustajasta on keskimäärin noin 0.6 euroa. Jos saisimme jokaiseen vuoroomme 50 henkeä kyytiin (eli jokainen istuin varattuna ja noin 10 henkeä seisomapaikoilla) olisi tulomme 30 euroa / vuoro, eli hieman vähemmän kuin pelkkä polttoaine- ja palkkakustannus ovat. Tietenkään kaikissa vuoroissa ei ole lähellekään 50 matkustajaa ja liikennöinti on taloudellisesti erittäin raskasta.
Nykyjärjestelmällä emme voi liikennettä jatkaa. Yritimme myöskin neuvotella erityisesti Ylöjärven ja Tampereen kaupunkien kanssa linjan 50 ongelmista. Ymmärrettävästi he ovat olleet tyytyväisiä nykytilanteeseen kun tukea ei ole tarvinnut maksaa ja joukkoliikenteen järjestäminen esim. Tampereen mallilla on hyvin kallista puuhaa. Jälleen esimerkin voimin: Tampereen maksama joukkoliikenteen 10 miljoonan euron vuosittainen tuki tarkoittaisi Länsilinjoilla sitä, että voisimme viedä kaikki 80:llä linja-autolla kuljettamamme vuoroliikenteen sekä tilausliikenteen matkustajat ilmaiseksi.
Virheiden ja syyllisten hakeminen on kuitenkin turhaa ja pitää muistaa katsoa tulevaisuuteen. Länsilinjat toivookin pääsevänsä mukaan niin Siivikkalan kuin Höytämön liikenteiden ratkaisujen hakemiseen. Vuosien ajan meille on kerääntynyt tärkeää tietoa linjan 50 matkustuksesta ja olemme valmiita esittämään oman suunnitelmamme Siivikkalan liikenteen tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä. Uskomme myös olevamme kilpailukykyisiä viranomaisten järjestämissä kilpailutuksissa. Lähitulevaisuudessa tehdään myös viranomaisten johdolla palvelutasomäärittelyt joukkoliikenteelle, tuossa työssä kannattaa varmasti olla aktiivisesti mukana niin siivikkalalaisten kuin länsilinjalaisten.
Joukkoliikenteen nousuun luottaen
Länsilinjat Oy / Tapani Röman
-------------
P.S. Huomasithan myös Tampereen joukkoliikennepäällikkö Mika Periviidan kirjoituksen Niemen alueen joukkoliikenteen suunnittelun tilanteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti